Winnaar kunstwedstrijd ‘Wie is Mijndert?!’ bekend

Kunstenares Diane Brodie is uitgeroepen tot de winnaar van de kunstwedstrijd ‘Wie is Mijndert?!’ georganiseerd door Stedelijk Museum Coevorden.

De 57-jarige Brodie uit Blauwestad krijgt een geldbedrag om het kunstwerk daadwerkelijk te vervaardigen. Het resultaat zal te zien zijn tijdens de tentoonstelling ‘Mijndert & Karel: Helden van Coevorden’ die van 10 april t/m 25 september 2022 wordt gehouden in het Stedelijk Museum Coevorden. Na de tentoonstelling wordt het kunstwerk permanent opgenomen in de collectie van het museum.

De jury was zeer tevreden en blij verrast over het aantal aanmeldingen en de kwaliteit van de ingediende voorstellen. In het juryrapport staat dat de schets van Brodie het meest overtuigend is, haar voorstel voor een afbeelding van Mijndert van der Thijnen het meest overeenkomt met hoe het vroeger werd afgebeeld, dat Brodie de juiste historische symbolen heeft gebruikt en dat het werk van Brodie helder en duidelijk is.

De jury bestond uit: Gerrit Kleis (bestuurslid en historisch adviseur Stedelijk Museum Coevorden), Egge Knol (conservator archeologie, geschiedenis en oude regionale kunstnijverheid bij het Groninger Museum), Stefanie Horneman-Ottens (directeur Stedelijk Museum Coevorden tot 1 oktober), Rik Klaucke (huidige directeur Stedelijk Museum Coevorden), Ineke den Hollander (bestuurslid Stedelijk Museum Coevorden en interieurhistoricus) en Annemiek Rens (hoofdconservator en conservator kunst 1885-1935 bij het Drents Museum).

Aanleiding
In 2021-2022 is Coevorden uitgeroepen tot culturele gemeente van Drenthe. In hetzelfde jaar als Groningen (1672) is Coevorden bevrijd door legercommandant Karel Rabenhaupt (Carl van Rabenhaupt) met hulp van de slimme schoolmeester en koster Mijndert van der Thijnen. De stad was bezet door de beruchte Munsterse Bisschop Bernhard van Galen, beter bekend als ‘Bommen Berend’. Als aanloop naar de grote ontzet tentoonstelling (vanaf oktober 2022 in Coevorden), organiseert het Stedelijk Museum Coevorden vanaf van 10 april t/m 25 september 2022 de tentoonstelling ‘Mijndert & Karel: Helden van Coevorden’.

Kunstenaars uit Drenthe én Groningen werden opgeroepen om een schets met motivatie in te zenden voor een beeltenis van Mijndert van der Thijnen. In tegenstelling tot Rabenhaupt, van wie meerdere schilderijen en prenten zijn gemaakt, weten we helemaal niet hoe Mijndert van der Thijnen er uit zag, ondanks dat hij dé held van Coevorden was. In het verleden zijn van Mijndert slechts twee beeltenissen van enig naam gemaakt: het herdenkingsmonument in het Van Heutszpark in Coevorden en het schilderij ‘De Verrassing van Coevorden door Van Thienen 1672’, door beeldend kunstenaar August Allebé. De kunstenaars werden opgeroepen om hun visie over Mijndert los te laten, dit aan de hand van beschikbare informatie verkrijgbaar bij het museum.

Werk van Diane Brodie
Mijn kunstwerken kenmerken zich hoofdzakelijk door hun verhalende karakter. Vandaar dat ik de uitdaging wil aangaan om van Mijndert van der Thijnen een portret te maken waarin zijn verhaal ook uitgebeeld wordt. Veel van mijn schilderijen zijn gemaakt naar aanleiding van verhalen uit mijn eigen bewogen familiegeschiedenis in Noordoost-Engeland, die verteld en op schrift gesteld werden door mijn grootvader en soms terug te vinden zijn in de lokale historische kronieken’’.

‘’Het portret van Van der Thijnen zal afgebeeld worden tegen een achtergrond waarin verwezen wordt naar zijn afkomst, beroep en zijn aandeel in het heroveren van stad en kasteel Coevorden. Maar ook een verwijzing naar zijn heldenstatus mag natuurlijk niet ontbreken. Ook zijn kledij zal een beeld geven van wie hij – in mijn beleving – was.’’

Het beoogde kunstwerk zal ongeveer 100 x 70 cm groot zijn en uitgevoerd worden in gemengde techniek (acrylverf, olieverf en collage op paneel). De kunstwedstrijd ‘Wie is Mijndert?!’ wordt mede mogelijk gemaakt door Emmaplein Foundation en het Prins Bernard Cultuurfonds.

Afbeelding: winnende schets van kunstenares Diana Brodie voor de kunstwedstrijd ‘Wie is Mijndert?!’ van Stedelijk Museum Coevorden.