Vanaf 1 april te bezoeken: nieuwe tentoonstelling ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’

Honderd jaar fotografie in Stedelijk Museum Coevorden

In de afgelopen honderd jaar is de aanblik van Coevorden enorm veranderd. Van 31 maart tot en met 24 september 2023 neemt Stedelijk Museum Coevorden in de tentoonstelling ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’ de bezoeker mee in de geschiedenis van de stad.

De aanleiding voor de tentoonstelling was een schenking van 500 ansichtkaarten, vertelt directeur Rik Klaucke. “Toen we die eens goed bekeken, viel het ons op hoe sterk Coevorden in de afgelopen eeuw veranderd is. Ik denk dat veel mensen het interessant zullen vinden om dit tijdsbeeld te zien.”

In aanvulling op de oude ansichtkaarten besteedt de expositie aandacht aan de ontwikkeling van de fotografie in Coevorden. “Tegenwoordig kan iedereen met zijn mobiel een foto maken”, legt Klaucke uit, “maar vroeger ging het er heel anders aan toe. Rond 1900 was het bijvoorbeeld alleen mogelijk om in de zomermaanden een portretfoto te laten maken, als een rondtrekkende fotograaf langs Coevorden kwam.”

Beeld ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’. Foto uit de collectie van het Drents Archief, Collectie Hoekstra.

Jouw foto in het museum

Ook hedendaagse foto’s krijgen een plek in de tentoonstelling. Van april tot en met september is er elke maand een ander thema, dat via de website en social media van het museum bekend wordt gemaakt. Iedereen kan foto’s insturen die bij het thema passen via  info@museumcoevorden.nl. De mooiste foto’s worden op een tv-scherm in het museum getoond. Het thema voor april is “zwart-wit”.

3D-ansichtkaarten “Coevorden vroeger en nu”

Tijdens de tentoonstelling zijn in de museumwinkel speciale 3D-ansichtkaarten van een aantal iconische plekken in Coevorden te koop. Door de kaarten heen en weer te bewegen zie je hoe de plekken door de tijd heen zijn veranderd. Vanuit de ene kijkhoek is de situatie van lang geleden te zien, vanuit de andere kijkhoek de huidige situatie. Er zijn o.a. kaarten van het Arsenaal, de George Vancouverbrug en het station.

Activiteiten

Voor kinderen is er een gratis speurtocht door de tentoonstelling. Ook zijn er diverse (kinder)workshops en lezingen.

In april kun je deelnemen aan de volgende activiteiten: