Toneelverenigingen en scholen gezocht voor het ‘ijzerkoekenoproer’

Voor een nieuw theater- educatieproject ‘Het ijzerkoekenoproer van Coevorden’, dat gepland staat voor eind 2018 , zijn het Stedelijk Museum Coevorden en Theater Hofpoort op zoek naar één of meerdere toneelverenigingen en scholen.

Het verhaal van de ijzerkoekenoproer gaat over de volksopstand die ontstond naar aanleiding van het verbod op de rondgang met de ijzerkoeken (kniepertjes). Dit verbod, dat op 22 december 1770 werd uitgevaardigd door de lokale bestuurders, bracht onrust bij de bevolking. Om oproer tegen te gaan werd een protestbijeenkomst verboden. Echter, dit verergerde alleen maar de zaken. De Coevordenaren kwamen op 29 december in opstand bij het raadhuis van Coevorden, aangevoerd door ijzerkoekbaksters. Bij dit raadhuis besloot de magistraat onder grote druk uiteindelijk om het verbod op de rondgang met de ijzerkoeken in te trekken.

2018 is uitgeroepen tot Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. Daarnaast is het thema van de Landelijke Campagne Maand van de Geschiedenis in 2018 ‘Opstand’. 2018 is daarom het perfecte jaar om aandacht te besteden aan de zogenaamde ‘IJzerkoekenoproer uit 1770’. Het Stedelijk Museum Coevorden en Theater Hofpoort trekken samen op om deze bekendste volksopstand uit de geschiedenis van Coevorden te verbeelden middels een spectaculair theateroptreden en educatief project. Daarin zijn ze afhankelijk van subsidies, maar ook van deelname van scholen en lokale toneelverenigingen.

Het museum en het theater bieden van oktober tot en met december de leerlingen van verschillende scholen een theaterworkshop aan, in samenwerking met Jeugdtheater Garage TDI. Daarnaast krijgen zij een stadswandeling, mogen ze het museum bezoeken en doen ze mee aan een interactief theateroptreden over het ijzerkoekenoproer in Theater Hofpoort, dat gepland staat voor week 51. Voor deelname aan dit educatieve gedeelte zijn het museum en het theater naarstig op zoek naar scholen die mee willen doen. Provincie Drenthe heeft al een subsidiebedrag toegezegd.

Voor zaterdag 22 december zijn een optocht met theater op locatie en een aparte eindvoorstelling bedacht. Voor de organisatie en uitvoering van deze optocht en het eindoptreden willen het museum en het theater graag in contact komen met toneelverenigingen of (jeugd)theaterscholen.

Scholen en toneelverenigingen kunnen zich uiterlijk tot eind juni opgeven voor dit project. Voor meer informatie, zoals deelnamekosten voor scholen of voor directe opgave van uw school of vereniging kunt u een e-mail sturen naar: info@museumcoevorden.nl

Afbeelding: Jan van Ravenswaay, lithografie van het IJzerkoekenoproer in Coevorden gedrukt door Hilmar Johannes Backer (1804-1845).