Tentoonstelling ‘Het enige kasteel van Drenthe’ 1 oktober 2016 t/m 2 april 2017

[:nl]Vanaf 1 oktober is er bij het Stedelijk Museum Coevorden een nieuwe tentoonstelling te zien. In Coevorden staat namelijk het enige kasteel dat vandaag de dag nog te vinden is in de provincie Drenthe. Een unicum dus, een kasteel met een roerig verleden. Een kasteel dat in de jaren zeventig van de vorige eeuw van de ondergang is gered en waarover verschillende theorieën zijn geweest met betrekking tot de bouw van het kasteel. De theorie dat het kasteel ooit een vierkant kasteel is geweest, staat centraal in deze tentoonstelling.

Vierkant kasteel

Nieuwe inzichten hebben duidelijk gemaakt dat de verbouwingen van het kasteel in Coevorden, zoals men dat lang voor ogen heeft gehad, niet stroken met de werkelijkheid. Het kasteel is waarschijnlijk in een bepaalde fase een vierkant kasteel geweest met vier ronde of vierkante torens. Voormalig hoogleraren Jaap Renaud en Hans Janssen hebben in het verleden onderzoek verricht naar het uiterlijk en de betekenis van het kasteel in de Middeleeuwen. De huidige tentoonstelling is gebaseerd op het promotieonderzoek van Diana Spiekout. Zij heeft voor dit onderzoek, betreffende kastelen in het Oversticht (Noordoost-Nederland), onder andere onderzoek gedaan naar het kasteel in Coevorden. Hierin onderzocht zij de rol tussen kastelen, het fysieke landschap en het machtslandschap tussen 1050 en 1450. De driebouwfases: motte, uitgebouwde motte met ringmuur en vierkant kasteel worden in de tentoonstelling met behulp van maquettes verduidelijkt. Ook drie bisschoppen die een belangrijke rol hebben gespeeld in deze bouwgeschiedenis, Harbert van Bierum, Otto van Lippe en Frederik van Blankenheim komen aan bod.

Het kasteel na 1450 en de restauratie Alhoewel de kern van de tentoonstelling over de periode vóór 1450 gaat, is er in de tentoonstelling ook aandacht geschonken aan de periode hierna. Wat gebeurde er in de latere eeuwen met dit kasteel, dat ooit één van de belangrijkste kastelen van Noord-Oost Nederland was? Hoe is het tot verval gekomen en wat kwam er kijken                     bij de restauratie van het kasteel? Dit zijn een aantal vragen die in de tentoonstelling beantwoord worden.

Randprogramma
In context van deze tentoonstelling worden diverse activiteiten georganiseerd. Zo wordt er op zondag 2 oktober om 14.00 voor genodigden een rondleiding door de tentoonstelling gegeven door Diana Spiekhout, bij wijze van opening. In samenwerking met het H Design Hotels Kasteel van Coevorden is er een speciaal ‘Kasteelarrangement’ neergezet waarmee u een bezoek aan het museum kunt combineren met een lunch in het enige, echte kasteel. Dit arrangement en de tentoonstelling lopen tot en met 2 april 2017. Meer informatie over de activiteiten zal gepubliceerd worden op de website www.museumcoevorden.nl.

Foto: kasteel van Coevorden, fotocollectie Nederlandse Kastelen Stichting en Kasteel Coevorden.[:]