Taxatiedag ‘Van grond tot zolder’

Dit jaar organiseert het Stedelijk Museum Coevorden voor de derde keer de taxatiedag ‘Van grond tot zolder’ samen met de Historische Vereniging Coevorden. In en rond Coevorden worden tot op de dag van vandaag nog steeds archeologische voorwerpen door particulieren in ‘de grond’ gevonden. Ook zullen veel mensen thuis ‘op zolder’ nog een schilderij of beeld hebben staan waarover ze graag meer te weten komen.

Tijdens de taxatiedag op zaterdag 2 november kunt u vanaf 13.00 uur deze bijzondere objecten laten beoordelen. De Numismatische Kring Hoogeveen en taxateur Enno de Boer stellen hun kennis voor deze middag ter beschikking. Enno de Boer is bekend van het RTV Oost programma ‘Geen kaf maar koren’ en heeft door de jaren heen al vele archeologische objecten maar ook kunsthistorische objecten beoordeeld. De Numismatische Kring Hoogeveen is de enige vereniging in Drenthe voor verzamelaars van munten, penningen en bankbiljetten. De vereniging is opgericht in 1969. Alhoewel Alexander Moes van de Numismatische Kring uit Hoogeveen geen gecertificeerd taxateur is, is zijn kennis zeer omvangrijk en is hij in staat om diverse munten te determineren. Moes heeft in het verleden diverse artikelen geschreven over munten en bankbiljetten. Daarnaast heeft hij voor andere Numismatische kringen lezingen verzorgd. Naast bestuurslid van de Numismatische Kring Hoogeveen is Moes secretaris van de IBNS Nederland, de vereniging voor papiergeldverzamelaars. Zijn bijzondere kennis gaat voornamelijk uit naar Drentse munten, penningen en bankbiljetten.

Om wachtrijen te voorkomen wordt de middag voor aanmeldingen van de taxatie door Enno de Boer in drie blokken verdeeld: 13.00-14.00; 14.00-15.00 en 15.00-16.00. Bezoekers die hun object willen laten taxeren kunnen zich via de email voor één van de drie tijdsvakken opgeven. Daarbij ontvangen we graag informatie over wat voor soort object het is. Bijvoorbeeld: meubelstuk, schilderij of beeld. Vermeld tevens uw naam en met hoeveel personen u komt. Per opgave kunt u maximaal 4 objecten laten taxeren. Voor de taxatie door Alexander Moes geldt een vrije inloop. De aanmelding met informatie kunt u uiterlijk 31 oktober opsturen naar: info@museumcoevorden.nl Let op: om deel te nemen aan de taxatie dient u ter plekke een museumentreeticket te kopen. U kunt zich hiervoor melden bij de receptie van het Arsenaal.