Schenking schilderij Frans Baayens aan het Stedelijk Museum Coevorden

De collectie van het Stedelijk Museum Coevorden is onlangs een bijzonder schilderij rijker geworden. Dankzij de schenking van mevrouw A. Verstegen-Ponsen is het schilderij dat door kunstschilder Frans Baayens halverwege de vorige eeuw gemaakt is, weer teruggekomen in Coevorden, nadat het jaren bij hen thuis in Het Gooi heeft gehangen. Voorheen sierde het jarenlang in de woonkamer van haar ouders. Haar vader Ponsen werd in 1940 docent aan de Ambachtsschool in Coevorden.

Op het schilderij zien we het Gouverneurshuis, voormalig gemeentehuis, tussen de bomen die vol in het blad staan. Het is een schilderij gemaakt in olieverf op doek van veertig bij vijftig centimeter groot. Opmerkelijk is de goede conditie van het schilderij. ‘Er is geen enkele craquelé te zien en ook de achterkant is nog helemaal gaaf’, zo vertelt museumdirecteur Stefanie Horneman-Ottens. Daarnaast is het schildertechnisch gezien zeer overtuigend en dus een goed stuk vakwerk. ‘Maar het is natuurlijk ook een erg mooi werk om naar te kijken.’ Omdat het museum nog niet veel schilderijen van Coevorden van deze kwaliteit in de collectie heeft, is het werk een belangrijke aanvulling. ‘Wij zijn dan ook erg enthousiast en blij verrast met deze schenking’, aldus de museumdirecteur.

Schilder Frans Baayens is landelijk gezien niet een heel bekende kunstenaar, maar wel één die waardering verdient. Hij werd in 1896 geboren te Enschede en overleed in 1970. Waarom en wanneer Baayens in Coevorden was, is onbekend. Wel staat hij vooral bekend om zijn landschapsschilderijen waarop dit zicht op één van de belangrijkste panden van Coevorden een mooie uitstap is. Het museum hoopt binnenkort een waardig plekje te vinden in het museum waar het werk getoond kan worden voor het publiek.

Foto van links naar rechts: meneer en mevrouw Verstegen, Historicus Gerrit Kleis en directeur Stefanie Horneman-Ottens met het geschonken schilderij.