Rik Klaucke nieuwe directeur Stedelijk Museum Coevorden

Rik Klaucke (45 jaar) is per 6 september de nieuwe directeur/conservator van het Stedelijk Museum Coevorden. Hij werkt nu als (junior) conservator en projectleider bij het Drents Archief in Assen, studeerde journalistiek in Utrecht en volgde een kunstopleiding in Noorwegen. Naast zijn werkzaamheden bij het Drents Archief verzorgt hij met zijn eigen bedrijf Studio Klaucke de beeldredactie voor cultuur-historische boeken en de podcast ‘Achter de letters’ voor Koninklijke uitgeverij Van Gorcum in Assen.

Klaucke: “Ik kijk er erg naar uit om begin september te beginnen bij het Stedelijk Museum Coevorden. Voor mij persoonlijk is het een mooie volgende stap in mijn loopbaan en ik ben blij dat ik dat mag doen bij dit museum in deze stad met zoveel historie. Een deel van mijn familiegeschiedenis ligt hier en ik wil vooral de verbinding aangaan met de verschillende partijen in Coevorden om zo het werk van mijn voorgangster voort te zetten en het museum nog meer te laten groeien de komende jaren.”

Klaucke is de opvolger van de huidige directeur Stefanie Horneman-Ottens. Zij maakte in juni bekend per 1 oktober te stoppen bij het Stedelijk Museum Coevorden. Ottens gaat zich volledig richten op de zaak die ze al tien jaar runt met haar man: lijstenmakerij en kunstenaarsbenodigdhedenwinkel Atelier Horneman.

Foto gemaakt door Sake Elzinga