Oproep: Stedelijk Museum zoekt theatertalent!

Stedelijk Museum Coevorden is op zoek naar talent uit de gemeente Coevorden voor een nieuw theaterleerproject. ‘’In het kader van het IJzerkoekenoproer, een evenement dat jaarlijks wordt gevierd in Coevorden, hebben we een theaterleerproject bedacht. We willen jong en oud talent een kans bieden zich te ontwikkelen op het gebied van theater. Dat doen we in samenwerking met theatermaakster Marion Maters”. Aldus Melissa Luisman van Stedelijk Museum Coevorden.

Het IJzerkoekenoproer is sinds 2018 een groot spektakel in de binnenstad van Coevorden en gaat over het verhaal van de volksopstand die in 1770  ontstond naar aanleiding van het verbod op de rondgang met ijzerkoeken. Ieder jaar wordt er in december een optocht georganiseerd. Hiervoor werken Stedelijk Museum Coevorden, Theater Hofpoort en Theaterbedrijf Maters & Roberti samen.

Het theaterleerproject bestaat uit een aantal workshops waarbij je les krijgt in o.a. acteren, zingen en dansen. Marion Maters heeft veel ervaring in het theatrale werkveld. Een mooie kans om je verder te ontwikkelen, door te leren van een professional.

Na afronding van de workshops krijgen de deelnemers een certificaat. Er wordt een selectie gemaakt van de meest talentvolle deelnemers, zij krijgen een rol toegewezen in de IJzerkoekenoptocht van 2021 en de optocht én theatervoorstelling in 2022. De workshops zijn voor iedereen toegankelijk en deelname is gratis.

De planning omtrent het theaterleerproject ziet er als volgt uit:
1e ronde: mei t/m juni 2021
Alle deelnemers krijgen 3 workshops (acteren, zingen, dansen).

2ronde: juli t/m september 2021
Een selectie van de deelnemers gaat door naar de 2e ronde en krijgt een workshop over o.a. samenspel, tekstbehandeling (incl. zang, dans en acteren).

3ronde: oktober t/m begin december 2021
Een volgende selectie krijgt een afsluitende workshop, waarin meerdere scenes gelezen, geanalyseerd, besproken en uiteindelijk samen gespeeld gaan worden.

Geïnteresseerd? Meld je nu aan via info@maters-roberti.nl. Na aanmelding volgt meer informatie.
De deelnemers leren in een veilige omgeving alles over theater. Uiteraard hanteren wij de dan geldende maatregelen van het RIVM. De genoemde data zijn onder voorbehoud en de workshops gaan alleen door als er weer fysiek lesgegeven mag worden.

Dit project is mede mogelijk gemaakt middels een financiële bijdrage van Provincie Drenthe en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Afbeelding: IJzerkoekenoproer 2019, foto door Anja Bos.