Op Tjak! Museum op de radio

Voor het programma ‘Op Tjak’ van radio RTV Drenthe werd museumdirecteur Stefanie Ottens geïnterviewd door Aaldert Oosterhuis over de nieuwe tentoonstelling ‘Coevorden bevrijd’. Bijzonder aan deze tentoonstelling is dat de tentoonstelling uit twee delen bestaat: in het museum zijn bevrijdingsrokken uit eigen collectie te zien en in het Cultuurhistorisch paviljoen op de Weeshuisweide zijn verschillende objecten die te maken hebben met de bevrijding van Coevorden te zien. Het museum is voorlopig nog gesloten, maar de objecten in het paviljoen zijn coronaproof te bezichtigen. Het paviljoen is ingericht als tentoonstellingsruimte die vanaf de buitenkant te bezichtigen is. Kijken dus!

Beluister het fragment terug via onderstaande link:

Beluister hier het audiofragment (vanaf 20:00)

Over de tentoonstelling ‘Coevorden bevrijd’
Jaarlijks herdenken we het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het Stedelijk Museum Coevorden schenkt hier aandacht aan in de vorm van een tentoonstelling. De bevrijding van de provincie Drenthe begon tenslotte met de bevrijding van Coevorden. Wederom diende onze stad als ‘toegangspoort’ tot het Noorden.

De tentoonstelling ‘Coevorden 75 jaar bevrijd’ kon afgelopen jaar helaas niet doorgaan vanwege de omstandigheden rondom het coronavirus. Daarom besteedt Stedelijk Museum Coevorden in aangepaste vorm aandacht aan de bevrijding van Coevorden. De tentoonstelling is dan ook op twee plekken te zien: in het museum én in het Cultuurhistorisch paviljoen op de Weeshuisweide in Coevorden.

Het paviljoen is ingericht als tentoonstellingsruimte die vanaf de buitenkant te bezichtigen is. Daar worden een aantal objecten gepresenteerd verbonden aan Coevorden en de Tweede Wereldoorlog. Er staan pop-up tentoonstellingsborden, met daarop korte informatieve teksten en uitvergrotingen van onze bevrijdingsrokken. In het museum zijn deze bevrijdingsrokken uit de eigen collectie in het echt te zien, alsook een film over de bevrijding van Coevorden, die is bruikleen gegeven door het Drents Archief.

Het Stedelijk Museum Coevorden bedankt Henk Kamphuis voor zijn onderzoek en tekstuele bijdrage aan deze tentoonstelling en de gelijknamige publicatie ‘Coevorden bevrijd’. In deze tentoonstellingsgids vindt u nog meer informatie over de verhalen van Coevordenaren tijdens de Tweede Wereldoorlog. De gids is gratis verkrijgbaar bij Readshop Coevorden, zolang het museum gesloten is. Stedelijk Museum Coevorden is gesloten tot ten minste 20 april in verband met de omstandigheden omtrent het coronavirus. De tentoonstelling ‘Coevorden bevrijd’ is te zien van 3 april 2021 t/m 5 september 2021.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Gemeente Coevorden.