Samenwerkingsproject met OBS Buitenvree

[:nl]Basisschool Buitenvree en het Stedelijk museum werken samen aan een groot project over archeologie. Leerlingen van drie verschillende klassen gaan 5 weken onder begeleiding van vrijwilligers van het museum aan de slag met verschillende thema’s.

Het totale project loopt van 8 maart t/m 14 april. Ieder week werken de leerlingen drie middagen aan een thema zoals bijvoorbeeld Koken, Vrije Tijd of Het Kasteel. Bij alle thema’s zijn archeologie en de archeologische vondsten uit Coevorden het uitgangspunt voor de lessen. De docenten hebben van het museum materiaal gekregen waarmee ze de eerste twee dagen aan de slag kunnen. Op de donderdagmiddag is er elke week een praktijkmiddag. Op die middagen gaan de leerlingen koken bij Casa Delicias, krijgen ze een rondleiding in het museum en het kasteel en er is een middag met historische kinderspelen. In de laatste week van het project richten alle klassen een eigen museum in op school. Het project wordt afgetrapt op 8 maart met een archeologische middag op school.

Het is de eerste keer dat het Stedelijk Museum Coevorden zo’n groot project op maat maakt voor een school. “We vinden het erg leuk, maar ook wel spannend”, aldus Sandra Muller (directeur van het museum), “De vrijwilligers hebben erg hard gewerkt aan het project en we zijn erg benieuwd hoe alle stukjes op hun plek gaan vallen”. De samenwerking met de Buitenvree is erg goed bevallen, de docenten en de directeur zijn erg enthousiast. De verschillende onderdelen van het project zijn na afloop van het project ook beschikbaar voor andere scholen in de gemeente Coevorden.