Nieuwe aanwinsten collectie Stedelijk Museum Coevorden

De collectie van Stedelijk Museum Coevorden is recent verrijkt met twee nieuwe aankopen: een klein scheepskanon met affuit, afkomstig uit de 18e-19e eeuw en een hellebaard, afkomstig uit de 17e eeuw. Met de aanschaf van deze objecten breidt het museum haar collectie uit, specifiek op het gebied van wapens.

Klein scheepskanon met affuit
Het scheepskanon dateert uit de 18e-19e eeuw. Het object is gemaakt van gietijzer en is met brons effect beschilderd. Het kanon is door de vorige eigenaar aangeschaft op een markt in Jakarta (Indonesië), ongeveer 30 jaar geleden. Het scheepskanon werd ingezet bij acties op korte afstand, vandaar de grootte van het kanon (70 cm). De affuit, het houten onderstel, is nieuw.

Hellebaard
De hellebaard dateert uit de 17e eeuw en is afkomstig uit Frankrijk. Het is een bijzonder model met ornamenten, zonder stok. Het betreft een zeldzame uitvoering van een hellebaard, die mogelijk van een officier is geweest.

De hellebaard is één van de belangrijkste slag- en steekwapens in de periode van de Late Middeleeuwen en Nieuwe Tijd (tussen de 14e en 17e eeuw). Andere benamingen voor de hellebaard zijn: staafbijl en ravenbek. Het wapen was erg populair bij man tot man gevechten. Daarnaast was de hellebaard multifunctioneel te gebruiken. De hellebaard bestaat namelijk uit drie onderdelen. Ieder onderdeel heeft een eigen functie: een punt waarmee men kon steken, een bijlvormig deel waarmee men kon hakken en een haak dat voor meerdere doelen gebruikt kon worden.

Beide wapens werden waarschijnlijk voor ceremonieel vertoon gebruikt, vanwege het aantal versieringen.