Na 90 jaar terug in Coevorden!

Op 6 juni 1924 verrichte koningin Wilhelmina de eerste steenlegging van het Mijndert van der Thijnen-monument te Coevorden. Voor een gipsen miniatuur van het huidige monument verrichte de majesteit deze handeling. De steenlegging werd verricht met een zilveren troffel die destijds door meisje De Langen aan de majesteit werd overhandigd.   Na de steenlegging verdween de troffel. Maar nu, iets meer dan 90 jaar later, is door dhr. Smithuis  uit Amsterdam die bewuste zilveren troffel aan het Stedelijk Museum Coevorden geschonken. Volgens de familieverhalen heeft zijn grootvader, Jacob Bulthuis, de troffel destijds van prins Hendrik (echtgenoot van koningin Wilhelmina) gekregen.   Dhr. Smithuis : “De troffel lag al die jaren op de schoorsteenmantel, op een niet zo prominente plaats en hij was ook nog eens onhandig als taartschep”.   In 2010 heeft dhr. Smithuis contact gezocht met het Stedelijk Museum Coevorden maar door omstandigheden en de verbouwing van het museum kwam het er niet van om de troffel te overhandigen.   Zaterdag 27 september was het dan eindelijk zover. Dhr. Smithuis was samen met zijn partner in Coevorden en heeft de zilveren troffel overhandigd aan vrijwilliger van het museum Alexander Moes en voorzitter Joop Mooij. Na de overhandiging werd er even stilgestaan bij de eerste steenlegging. Hierbij werd tevens een oorkonde uit 1924 werd getoond. Tot genoegen van dhr. Smithuis die daar de handtekening van zijn grootvader dhr. Bulthuis herkende.   De zilveren troffel met foto’s en de oorkonde van de eerste steenlegging is te zien in het Stedelijk Museum Coevorden.