Museum maakt statement en opende voor één dag de deuren

Op dinsdag 18 januari opende museumdirecteur Rik Klaucke de deuren van het museum, ondanks de verplichte sluiting van culturele instellingen tot en met ten minste 25 januari 2022. De actie werd door Klaucke gezien als statement en kreeg dan ook veel aandacht van diverse media.

“Het besluit van de regering om culturele instelling niet de mogelijkheid te geven om te openen voelt teleurstellend en onterecht. Wij zien geen verschil tussen een commerciële doorstroomlocatie als een Bijenkorf en een culturele doorstroomlocatie als een museum.”

De actie werd door diverse media onder de aandacht gebracht. Stedelijk Museum Coevorden is het enige museum in Nederland dat op dinsdag uit protest de deuren opende.

Het museum kijkt tevreden terug op het statement. Rik Klaucke: ”Ik ben erg tevreden over het resultaat van ons statement. Uiteindelijk zijn er 25 bezoekers geweest in het museum. Uit de reacties bleek wel hoe zeer mensen het museumbezoek missen. Ook de vrijwilligers waren blij om weer in het museum te mogen werken en onder de mensen te zijn. Door de landelijke aandacht hebben we veel steun ontvangen en is er een duidelijk signaal afgegeven dat musea en andere culturele instellingen veilig open kunnen.

Stedelijk Museum Coevorden is gesloten tot en met 25 januari 2022.

Afbeelding museumdirecteur Rik Klaucke opent het museum: Foto: Persbureau Drenthe / Herman van Oost