Museum krijgt bijzondere collectie ijzerkoekenijzers

Stedelijk Museum Coevorden heeft ruim 60 verschillende ijzerkoekenijzers, waarvan de oudste uit de 17e eeuw dateren, aan haar collectie toegevoegd. De ijzerkoekenijzers zijn afkomstig van Henk van Dorsten, een oud- Coevordenaar die door de jaren heen een bijzondere verzameling heeft opgebouwd.

Coevorden presenteert zich als stad van strijd en stad van verhalen. Het verhaal van de ijzerkoekenoproer is één van de prachtige verhalen uit de stad en uit de gemeente. De aankoop van de collectie ijzerkoekenijzers past hier uitstekend bij. Door de aanschaf van de ijzerkoekenijzers verbreedt het museum haar bestaande collectie. Mede dankzij de steun van gemeente Coevorden en de vrienden en sponsoren van het museum is deze aankoop mogelijk gemaakt.

Er is nagedacht over de datum, op 22 december  is het namelijk precies 251 jaar geleden dat de Gereformeerde Kerk de bevolking van Coevorden verbood om knieperties uit te delen met Oud en Nieuw. Dit leidde tot de ijzerkoekenoproer van Coevorden in 1770.

Wanneer de ijzerkoeken te zien zijn in het museum, is nog niet bekend. Ze worden eerst gearchiveerd en onderzocht. Over de ijzerkoeken valt in ieder geval voldoende te vertellen. Meer daarover lees je hier

Ana Ivis van streekomroep ZO!34 was ook aanwezig bij de overdracht en schreef daarover een prachtig artikel (met filmpje). Bekijk het artikel hier

Museumdirecteur Rik Klaucke samen met Henk van Dorsten. De ijzerkoekenijzers worden naar het depot gebracht.