Lezing katholiek uitvaartritueel in Stedelijk Museum Coevorden

In het kader van de tentoonstelling “Dood en begraven” in het Stedelijk Museum Coevorden is er op zondagmiddag 30 juni a.s. om 14.00 uur een lezing over het rooms-katholieke uitvaartritueel. Deze lezing wordt gehouden door pastoor Tjitze Tjepkema en zal ongeveer drie kwartier duren. Daarna is er gelegenheid om met de inleider naar de H. Willibrorduskerk aan de Wilhelminasingel in Coevorden te gaan om daar enigszins aan den lijve te ervaren wat dit ritueel zo anders en uniek maakt.

Het rooms-katholiek uitvaartritueel stimuleert namelijk om het afscheid van een dierbare overledene te beleven met alle zintuigen. Er zijn behalve teksten uit de Bijbel en de uitleg ervan, ook eeuwenoude Latijnse gezangen en hedendaagse liederen te horen. Er is veel te zien: liturgische kleding, kaarsen, bloemen, beelden, glas-in-lood ramen. De geur van wierook prikkelt het vermogen om door de reuk het afscheid te beleven. Bij de vredewens wordt de mogelijkheid gegeven om elkaar als aanwezigen even de hand te drukken. Na de zintuigen van het horen, zien, ruiken en aanraken komt daar ook nog eens het proeven bij voor degenen die ter communie kunnen en mogen gaan. In dit door de eeuwen heen veranderde en steeds veranderend ritueel blijven tijd en eeuwigheid elkaar raken.

Aanmelden?
Deelname aan de lezing kost €5,- p.p. en is incl. koffie en thee. Aanmelden kan uiterlijk tot 27 juni door een e-mail te sturen naar info@museumcoevorden.nl o.v.v. ‘lezing 30 juni ’. De lezing wordt gehouden in het Stedelijk Museum Coevorden en begint om 14.00 uur. Let op: er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. T. 088-0128315

Foto: Katholieke H. Willibrorduskerk Coevorden, L.C.P. Houwen.