Lezing door Sake Elzinga: ‘De Zilvermijnen van Drenthe’

Op zondag 24 januari geeft Sake Elzinga, een bekende Drentse fotograaf, in het kasteel van Coevorden een lezing naar aanleiding van zijn publicatie ‘De Zilvermijnen van Drenthe’. In het boek staat het dagelijks leven in Drenthe tijdens de jaren tachtig van de vorige eeuw centraal. Sake vertelt daarnaast over zijn eigen werkwijze als fotograaf.

Waan je tijdens deze lezing (opnieuw) in de jaren 80 en kijk terug hoe Drenthe zich in die periode ontwikkelde. De analoge tijd, zonder internet en digitale camera/telefoon met camera, waarin er voor de vastlegging van nieuws en het dagelijks leven nog een grote rol was weggelegd voor de vakfotograaf.

Readshop Coevorden zal tijdens de lezing aanwezig zijn om het boek ‘De Zilvermijnen van Drenthe’ te verkopen. Bij aankoop van een boek kunt u deze ter plekke (na de lezing) laten signeren door Sake Elzinga. Het boek is in 2019 uitgegeven door Koninklijke Uitgeverij van Gorcum.

Over Sake Elzinga
Sake Elzinga is al sinds 1979 fotojournalist en inmiddels allround fotograaf. Met Assen als thuisbasis maakt hij beelden van een breed scala onderwerpen: van de actuele politiek tot sport en kunst en cultuur. Zowel regionaal, nationaal als internationaal. Sinds 1987 is hij o.a. vaste fotocorrespondent voor NRC Handelsblad. Hij ontving verschillende fotoprijzen, o.a. in 1990 de tweede prijs sport World Press. In 1994 werd hij uitgeroepen tot Fotojournalist van Groningen en Drenthe en won hij diverse prijzen in de Zilveren Camera wedstrijd door de jaren heen. Voor zijn serie over Tsjernobyl ontving hij in 1996 de Fuji Award, een hoge onderscheiding in de fotowereld. Hij vertelt tijdens lezingen veel over de totstandkoming van de foto’s en het belang ervan voor archieven.

Informatie
De lezing wordt gehouden op zondag 24 januari 2021 in het Kasteel van Coevorden. De lezing start om 14:00. Vooraf reserveren is verplicht, reserveren kan door een mail te sturen naar info@museumcoevorden.nl. U kunt reserveren tot donderdag 21 januari, vermeld daarbij het aantal personen. Kosten voor de lezing zijn 5,- euro per persoon. I.v.m. de coronamaatregelen wordt u gevraagd om vooraf de betaling over te maken naar het museum. Er kunnen maximaal 30 personen deelnemen aan de lezing.

Deze activiteit en de weergegeven aantallen zijn onder voorbehoud van de dan geldende RIVM-maatregelen. Deze activiteit is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Provincie Drenthe en Gemeente Coevorden.

Afbeelding: Sake Elzinga