Leerlingen maken nieuw ‘Schepje van Stevin’

[:nl]Vorig jaar augustus kwam het Stedelijk Museum Coevorden bij het Technasium met een bijzondere vraag: “Zouden jullie voor ons het schepje van Stevin kunnen maken?”? Het schepje, ook wel de ‘Spabijlhou’ is gebruikt door het leger van Prins Maurits in 1592 om de stad terug te veroveren op de Spanjaarden. Het museum had alleen de beschikking over een tekening maar resten van een schepje waren helaas nooit gevonden.

Het Technasium nam de uitdaging enthousiast aan en na een bezoek aan het museum gingen de leerlingen enthousiast aan het werk. Op 9 februari konden Sandra Muller (directeur) en Lambert Hans (vrijwilliger) het resultaat komen bekijken. “Het was leuk om te zien op welke diverse manieren de leerlingen aan de slag zijn gegaan met het schepje” vertelt Muller, “Opvallend vond ik dat met een moderne techniek als het 3d printen het toch erg moeilijk was om de oude techniek van het schepje te reproduceren.” Bijzonder aan het schepje is dat het verwisselbare opzetstukken heeft waardoor het gebruikt kan worden als schep, bijl en houweel. Naast deze functies presenteerden de leerlingen ook een nieuwe versie van het schepje waarin ze functies toevoegden of aanpassingen deden aan het materiaal. Het ontwerp van Wouter Heidemans, Milou Membre en Quinn van Ringen kwam uiteindelijk uit de bus als het schepje dat het dichtst bij het origineel kwam. Het schepje wordt daarom opgenomen in de collectie van het museum en zal te zien zijn in de vaste presentatie van het museum.

spabijlhou3[:]