Kom stemmen bij de tentoonstelling ‘Historie in het centrum’

Vanaf 7 juli kunnen Coevordenaren én bezoekers van de stad in het Stedelijk Museum Coevorden stemmen op diverse historische thema’s die zij graag terug zien in het centrum. De gemeente denkt na over de invulling van de toekomstvisie voor de binnenstad, waarbij de historie een belangrijke plek zal innemen. Maar de gemeente wil ook graag uw mening horen. Daarom is het museum, vanaf 7 juli tot en met het einde van de tentoonstelling op 26 augustus 2018, gratis toegankelijk voor iedereen.

In deze tentoonstelling wordt u geïnformeerd over deze geschiedenis aan de hand van een aantal thema’s met betrekking tot de Markt en omgeving. De thema’s zijn: Schepen in de Haven, Toegang naar de veemarkt, Intocht van de bisschop, Terechtstelling, Garnizoen: exercitieterreinen, Warenmarkt en ambachten, Muziekkoepel, Ganzen Geesje, Waterpomp en ook de nabije Weeshuisweide. Deze thema’s worden op een aantal expositieschotten behandeld die verspreid staan in het Arsenaal. U kunt in de tentoonstelling een stem uitbrengen op het thema dat u het meeste aanspreekt. Alle stemmen worden na afloop van de tentoonstelling verzameld en overgedragen aan de gemeente, die ze zal inventariseren. Hierdoor krijgt de gemeente een goed beeld van de ideeën van de bezoekers en welke onderwerpen het meeste aanspreken. Daarna wordt er gekeken in hoeverre deze ideeën meegenomen kunnen worden in de uitvoering van de toekomstvisie.

Op de Markt en bij de Weeshuisweide zullen ook verwijzingen worden geplaatst die naar deze historische thema’s verwijzen en die de bezoeker uitnodigen te komen stemmen in het museum. Zo komt er een panoramabord op de markt te staan en zal er gewerkt worden met reverse graffiti om historische locaties te duiden.

Als u zich nog beter wilt laten informeren over de geschiedenis van Coevorden, dan kunt u zich elke woensdagmiddag aansluiten bij de gratis stadswandeling. Deze start om 13:30 bij de receptie van het Arsenaal en wordt georganiseerd door Stichting ToReCo. Daarbij zal specifiek ingegaan worden op de thema’s die ook in de tentoonstelling aan bod komen.

De tentoonstelling is een samenwerkingsverband tussen de Gemeente Coevorden, Het Stedelijk Museum Coevorden, Historische Vereniging Stadt en Heerlickheydt Covorden, Stichting ToReCo en Coevorden University.

Afbeelding: Thema ‘Warenmarkt en ambachten’, ontwerp Trillend Huis.