IJzerkoeken smikkelen en dwalen door het kasteel

Ook dit jaar is de oktobermaand weer kindermaand in Drenthe. Alle kinderen kunnen deze maand in Drenthe, Groningen en Friesland meedoen aan workshops, rondleidingen en andere leuke activiteiten. Natuurlijk doet ook het Stedelijk Museum Coevorden weer mee! Daarnaast zijn er nog tal van andere activiteiten te beleven in het museum voor jong én oud.

Kinderkasteelrondleiding
Onder begeleiding van een ervaren museumgids krijgen de kinderen een rondleiding. De kinderen lopen mee van de griezelige kasteelkelders naar de hoge zolder en zullen daar een aantal verhalen te horen krijgen over de geschiedenis van dit indrukwekkende gebouw. Dat de kinderkasteelrondleidingen populair zijn, blijkt maar weer. De rondleiding op 14 oktober is al helemaal volgeboekt! Wel zijn er nog een paar plekken vrij op 21 oktober (is inmiddels volgeboekt). We verzamelen om 14.30 uur bij het Stedelijk Museum Coevorden en lopen gezamenlijk naar het kasteel. De rondleiding is gratis voor kinderen en volwassenen. Als je nog mee wilt doen op 21 oktober, geef je dan uiterlijk 18 oktober op via: info@museumcoevorden.nl Voor een eventueel aansluitend bezoek aan het museum betalen ouders en volwassenen € 5,- p.p. Kinderen zijn gratis, maar moeten wel begeleid worden door een volwassene.

Activiteit ‘vriendschap’
Het thema van oktobermaand kindermaand is dit jaar ‘vriendschap’. In samenwerking met de bibliotheek worden er op zaterdag 13 oktober van 13.00-16.00 in de bibliotheek van Sleen en zondag 14 oktober van 11.00-14.00 in de bibliotheek van Coevorden, diverse activiteiten en workshops aan de hand van dit thema georganiseerd. Kom samen met een vriend of vriendin en doe mee! Je kan knutselen, spelletjes doen of een mooie vriendschapstekst met handlettering maken. Opgave voor deze activiteiten in de bibliotheek is niet nodig.

IJzerkoeken smikkelen
Op woensdag 17 oktober geeft gids Lambert Hans een gratis stadswandeling door het centrum van Coevorden, die in het teken staat van het IJzerkoekenoproer van 1770. Bij de Winkeltjeswinkel, waar het voormalige raadhuis in heeft gezeten, krijgen de deelnemers een kleine versnapering. Daarnaast wordt er een bezoek gebracht aan de ijzerkoekenexpositie in het museum. Deze stadswandeling wordt herhaald op woensdag 24 oktober. We starten beide dagen om 13.30 bij het museum. Op 24 oktober is er als extra activiteit, de mogelijkheid voor de deelnemende kinderen om aansluitend op de stadswandeling, ijzerkoeken te versieren en natuurlijk op te smikkelen! Ook ouders mogen meedoen. Ranja, koffie en thee staan klaar. Deelname aan één van deze ‘ijzerkoeken activiteiten’ is gratis. Opgave is uiterlijk een dag vooraf gewenst via info@museumcoevorden.nl

Lezing Henk Nijkeuter
Op zondag 28 oktober om 15:00 geeft Henk Nijkeuter in het museum een lezing over ‘Midwintertijd: feesttijd van het licht’. Nijkeuter is Hoofd Collecties en Publiek alsook Rijksarchivaris van het Drents Archief in Assen. Tijdens de lezing komen diverse tradities en gewoontes uit de midwintertijd aan bod en natuurlijk ook de ijzerkoeken van Coevorden. Deelname is gratis. Opgave uiterlijk voor 25 oktober via info@museumcoevorden.nl o.v.v. ‘Lezing Henk Nijkeuter’.

De stadswandelingen over het IJzerkoekenoproer en de lezing van Nijkeuter worden georganiseerd in context van het overkoepelende project ‘Het IJzerkoekenoproer van Coevorden’. Dit project omvat behalve randactiviteiten, een optocht met theater op locatie op zaterdag 22 december 2018 en muzikale theateroptredens door Maters en Roberti in Theater Hofpoort. Wilt u alvast meer weten over het programma van 22 december? Kijk dan op www.museumcoevorden.nl/ijzerkoekenoproer
Dankzij financiële bijdragen van Gemeente Coevorden, Provincie Drenthe, Compenta en het Prins Bernhard Cultuur Fonds zijn de ‘ijzerkoeken activiteiten’ mogelijk gemaakt.