CultClash! Cultureel Coevorden op zijn kop voor De Nieuwe Veste.

Inmiddels is het al een jaarlijks terugkerend evenement: Cult Clash Coevorden. Een afwisselende, leerzame en vooral culturele dag, speciaal georganiseerd voor de leerlingen van De Nieuwe Veste. Zowel mavo als havo klassen zullen op donderdag 21 en vrijdag 22 september Coevorden doorkruisen om diverse culturele instellingen en workshops te bezoeken. De dag heeft als doel om de leerlingen van De Nieuwe Veste kennis te laten maken met de culturele instellingen die Coevorden rijk is. Tegelijkertijd maken ze ook kennis met een grote variatie aan kunstdisciplines. De Kunstbeweging uit Emmen coördineert de jaarlijkse Cult Clash cultuurdag voor de Nieuwe Veste.

Deze dynamische dag begint om half negen in Theater Hofpoort, met een opening door filmdocent Ester Kroezenga over – en met mooie voorbeelden uit – de filmgeschiedenis. In Theater Hofpoort vinden ook praktische workshops plaats waarin leerlingen leren een korte film te maken. In het Kasteel kunnen de leerlingen zich al trommelend uitleven tijdens de slagwerkworkshop van Peter Deiman van De Drumstudio. In de dansstudio van het Cultuurhuis geeft Adolfo Dooren van Six Step Dancecenter vette hiphop dansworkshops. Op kunstzinnig gebied wordt er verdieping gezocht middels een workshop door kunstenares Marloes Overleg in Museum Thijnhof. Jannes Koetsier zal aan de hand van een quiz op ludieke wijze de jongeren informeren over de geschiedenis van Coevorden. De jongeren lopen tevens een opdrachtenroute langs de panelen ‘Scherven van een stad’ en in de bibliotheek doen ze mee aan een interactieve rapworkshop onder leiding van rapper en  dichter Sieger Geertsema. Kortom, er is tijdens deze dagen genoeg te doen en te beleven voor de leerlingen. Na alle activiteiten komen de leerlingen om half twee weer bij elkaar in Theater Hofpoort. Daar genieten zij van een muzikale cabaretvoorstelling van The Big MO.

Fotograaf: Iris Sijbom