Nu te zien in het museum

Nu te zien in Stedelijk Museum Coevorden: tentoonstellingen ‘SMALT-Podagristen’ en ‘Live-Action-Animation’.

Tentoonstelling ‘SMALT-Podagristen’

‘SMALT- Podagristen’ is een tentoonstelling die een andere kijk biedt op een stukje geschiedenis van Coevorden, Zuidoost-Drenthe, Nordhorn en Graafschap Bentheim. Door het verhaal van De Drie Podagristen tegenover hedendaagse kunst te plaatsen als een reactie op dit verhaal, wordt er op een vernieuwende manier naar de geschiedenis van deze plaatsen gekeken. Het biedt ruimte voor vragen over De Drie Podagristen: wie waren deze drie anonieme, nieuwsgierige reizigers, die hun reisverslag publiceerden onder de titel ‘Drenthe in vlugtige en losse omtrekken geschetst door drie Podagristen’?

Voor de tentoonstelling ‘SMALT-Podagristen’ hebben tien kunstenaars die in verschillende disciplines werken (onder andere schilderkunst, grafiek, beeldhouwkunst, installatie en fotografie) van kunstcollectief SMALT, speciaal voor deze tentoonstelling nieuw werk gemaakt. De kunstenaars lieten zich inspireren door de Podagristen, de route die zij aflegden en het verhaal dat zij hierover beschreven. Een originele druk uit 1843 van de publicatie ‘Drenthe in vlugtige en losse omtrekken geschetst door drie Podagristen’ is te zien in de tentoonstelling in Coevorden.

De Drie Podagristen
Drie intellectuele, kunst- en cultuurminnende mannen vormden rond 1840 een groep die zich De Drie Podagristen noemden: Alexander Lesturgeon, Harm Boom en uitgever Dubbeld Hemsing van der Scheer. Woonachtig in het Zuidoosten van Drenthe maakten zij van daaruit vele wandelingen en zwerftochten, langs allerlei dorpen en steden waaronder Coevorden en Nordhorn. In Bad Bentheim zochten zij verlichting voor hun jicht (podagra in het Latijn) in het heilzame water, vervolgens liepen ze weer 75 km terug. Onderweg verzamelden de Podagristen “in vluchtige schetsen”, anekdotes over zowel grasmussen als vestingsteden en zetten deze om in één van de eerste Drentse reisboeken.

Het Stedelijk Museum Coevorden heeft contact gezocht met Stadmuseum Nordhorn om samen met de kunstenaars dit tentoonstellingsproject op te pakken. Het heeft geresulteerd in een tweetalige tentoonstelling met verschillende nieuwe kunstwerken die te zien zijn in beide musea. Deze tentoonstelling bestaat dan ook uit twee delen: deel één is te zien in Coevorden, deel twee in Nordhorn. De tentoonstelling is vanaf 12 september te zien in Stedelijk Museum Coevorden en vanaf 14 september is de tentoonstelling ook in Stadtmuseum Nordhorn te zien.

Achterin de tentoonstellingsgids is een routekaart van het Podagristenpad met daarin verwijzingen naar de kunstwerken en de bijbehorende omgeving. Het is ook mogelijk om (een deel van) het Podagristenpad te lopen. De tentoonstelling loopt tot en met 27 maart 2022.

Agenda
Stedelijk Museum Coevorden | Haven 4 | 7741 JV Coevorden (NL) | T +31 (0)88-012 8315 | mail: info@museumcoevorden.nl | www.museumcoevorden.nl | open di-za 09:30-17:00 uur en zo 12:00-17:00 uur | ‘SMALT-Podagristen’ is te zien van 12 september 2021 t/m 27 maart 2022.

Stadtmuseum Nordhorn | NINO-Allee 11 | 48529 Nordhorn | T +49 (0)5921 721500 | mail: kontakt@stadtmuseum-nordhorn.de |  www.stadtmuseum-nordhorn.de | open di-za 14:00-18:00 uur en zo 11:00-18:00 uur | ‘SMALT-Podagristen’ is te zien van 14 september 2021 t/m 27 maart 2022.

Afbeelding: tentoonstellingsposter ‘SMALT-Podagristen’.

Tentoonstelling ‘Live-Action-Animation’

Ter viering van de heropening van het Stedelijk Museum Coevorden, na een lange periode van sluiting vanwege de coronacrisis, is er wel een heel bijzonder filmpje gemaakt! Coevordernaar Herman Roozen, tegenwoordig beter bekend als ‘Striptekenaar des Vaderlands’ en de creatieve animator John Croezen hebben een zogenaamde ‘Live-Action-Animation’ gemaakt. Dit is een filmpje waarin filmbeelden worden gecombineerd met animatie. In het filmpje zien we een gans die een zoekende toerist de weg wijst naar het museum.

Want ja, leuk hoor zo’n museum, maar waar staat deze eigenlijk in Coevorden en wat is er allemaal te zien? Nou, dat wordt duidelijk in het filmpje. Deze wordt dan ook verspreid via diverse online mediakanalen om alle bezoekers van Coevorden de weg te wijzen naar ons mooie museum. Herman en John hebben tijdens het maken van de ‘Live-Action-Animation’ onder andere hulp gekregen van de lokale foto- en videograaf Rutger Bronts. Kortom, het filmpje is een echt ‘Coevordens’ product. Bekijk de video en het maakproces vanaf 19 september in Stedelijk Museum Coevorden.

De tentoonstelling ‘Live-Action-Animation’ is te zien van 19 september 2021 t/m 16 januari 2022.

Afbeelding: Charles Hammes, De Drie Podagristen, 1968, Brons, Foto door Jur Wiersema.