Bijzondere aanwinsten voor Stedelijk Museum Coevorden

[:nl]Het Stedelijk Museum Coevorden is bijzonder verheugd met een aantal recente aanwinsten voor de collectie. Zo is er donderdag 1 september een zogenaamde P-Kruik als schenking overhandigd door de heer F. Grooters aan het Stedelijk Museum Coevorden. Daarnaast zijn er een aantal riddersporen en stijgbeugels aangekocht, na enig speurwerk van museumhistoricus Ger Kleis. De P-kruik wordt zo genoemd vanwege de op de hals in blauw onder glazuur aangebrachte letter P. Deze kruiken van steengoed werden gemaakt in pottenbakkerijen in Westerwald (BRD Rijnland). Uit dit model is de huidige flesvorm ontwikkeld. De kruik werd in scherven gevonden linksvoor gezien vanuit het Gouvernement op het kasteelterrein door F. Grooters rond 1964-1965. “Het was alleen een handvol scherven die ik uit een opgegraven hoop zand heb teruggevonden.” Zo vertelt Grooters. “De scherven lagen tamelijk dicht bij elkaar, wat het zoeken naar een (bijna) complete set makkelijker heeft gemaakt. Thuis heb ik de kruik ‘in elkaar gepuzzeld’ en gelijmd. Eén scherf bleek te ontbreken. Hier heb ik verder niet meer naar gezocht.”

Er zijn twee ruitersporen met wielen en een ruiterspoor met een punt aangeschaft. Waarvan het laatste model hoort bij de eveneens twee aangekochte stijgbeugels. Dit zijn objecten die nog niet voorkwamen in de museumcollectie en dus een mooie aanvulling zijn. De sporen en beugels komen uit de 14e en 15e eeuw. Deze exemplaren werden gevonden over de grens met Duitsland.

Zowel de sporen als de P-Kruik zijn tijdens de komende tentoonstelling ‘Het enige kasteel van Drenthe’ te bezichtigen. Deze tentoonstelling loopt van 1 oktober 2016 tot en met 2 april 2017.
Afbeelding van links naar rechts: Y. van der Weide (Historische Vereniging Coevorden), G. Kleis met de P-Kruik (Stedelijk Museum Coevorden), F. Grooters en S. Horneman-Ottens (Stedelijk Museum Coevorden).

[:]