Bijdrage Euregio voor ‘Grenzenloos Straffen’

[:nl]Met een bijdrage van bijna € 25.000 in het kader van het INTERREG V A-Programma Deutschland-Nederland beloont het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) de musea in Lingen en Coevorden. Dit positieve nieuws is ontvangen door Sandra Muller, directeur van het Stedelijk Museum en Museum directeur Dr. Andreas Eiynck uit het Euregio hoofdkantoor in Gronau. De tweetalige tentoonstelling loopt tot september in Coevorden en zal vanaf oktober te zien zijn in Lingen.

“Grenzenloos Straffen” toont de geschiedenis van het strafrecht in het Emsland en in de provincie Drenthe in de periode van ca. 1500 tot 1800. In de tentoonstelling zijn verschillende historische vormen van recht te zien zoals het Lingener Landrecht, het Drents Landrecht, maar ook de Speller Weistum, een landelijk gerechtelijk bevel uit de Middeleeuwen. Ook gaat de tentoonstelling in op het voormalige justitiële systeem waarin marteling en opsluiting behoorden tot de gebruikelijke middelen van rechtvaardigheid. Zelfs de veroordelingen van de rechter uit die tijd waren niet mals: lijfstraffen waren gemeengoed, executies aan de galg, met het zwaard of, in het bijzonder wreed, om het wiel. Zowel Lingen en Coevorden hadden tot in de 18e eeuw hun eigen beul in dienst, die de martelingen en de oordelen uitvoerde.

Bruiklenen voor de tentoonstelling, inclusief originele beulszwaarden en authentieke martelwerktuigen komen uit vele Duitse en Nederlandse musea, onder andere van de Emder wapenkamer, het Kasteel Museum in Jever, het Groninger Museum en het Stedelijk Museum in Zwolle.

In het bijzonder zijn de twee musea trots op het 180 pagina’s sterk en rijk geïllustreerde magazine in het Duits en het Nederlands. Naast de tentoonstelling is er een uitgebreid randprogramma met educatieve programma’s, excursies naar het buurland, toeristische routes met locaties van historische rechtsplaatsen evenals interessante lezingen in Lingen en Coevorden. Voor de periode van de tentoonstelling een gereduceerde combiticket voor beide musea is beschikbaar.[:]