Atelierbezoek bij kunstenaar/componist Hans Muller

Afgelopen week zijn we op atelierbezoek geweest bij kunstenaar en componist Hans Muller. We bezochten hem in zijn atelier in Rotterdam. Dat deden we n.a.v. het ijzerkoekenijzer dat hij gaat maken voor o.a. Gemeente Coevorden en Stedelijk Museum Coevorden. In november zal dit ijzerkoekenijzer gepresenteerd worden in Stedelijk Museum Coevorden.

IJzerkoekenoproer
Het verhaal van het ijzerkoekenoproer gaat over de volksopstand die ontstond naar aanleiding van het verbod op de rondgang met de ijzerkoeken. Dit verbod, dat op 22 december 1770 werd uitgevaardigd door de lokale bestuurders, bracht onrust bij de bevolking. Om oproer tegen te gaan werd een protestbijeenkomst verboden. Echter, dit verergerde alleen maar de zaken. De Coevordenaren kwamen op 29 december in opstand bij het raadhuis van Coevorden, aangevoerd door ijzerkoekenbaksters. Bij dit raadhuis besloot de magistraat onder grote druk uiteindelijk om het verbod op de rondgang met de ijzerkoeken in te trekken.

IJzerkoekenijzer en tentoonstelling
In 2020 is het 250 jaar geleden dat het IJzerkoekenoproer plaats vond in Coevorden. Vanuit Stedelijk Museum Coevorden schenken we aandacht aan deze bijzondere gebeurtenis door het realiseren van een tijdelijke tentoonstelling over het IJzerkoekenoproer. Het pronkstuk van deze tentoonstelling is het ijzerkoekenijzer dat kunstenaar Hans Muller gaat maken. Tijdens de tentoonstelling schenken we ook aandacht aan andere kunstwerken van Muller die in Coevorden te zien zijn. Zoals de ”Viraal-spiraal” en de ”Vonkenwand”, beide geplaatst in de buurt van station Coevorden.

Achtergrond
Muller studeerde in 1988 af aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Hij studeerde af aan de afdeling VAV (Voorheen Audio-Visueel) en ontving in zijn afstudeerjaar ook de Gerrit Rietveld Academie prijs. Na zijn afstuderen is Muller werkzaam binnen verschillende kunstdisciplines. Ook als maker van kunst in de openbare ruimte heeft Muller reeds naamsbekendheid gemaakt.

Viraal – spiraal
In het vernieuwde gebied rondom station Coevorden is in juni 2020 het kunstwerk ”Viraal Spiraal” geplaatst van Muller. Het zes meter hoge beeld kronkelt zich vanuit een vijver omhoog. De vorm van deze spiraal is gebaseerd op de contouren van de vestingstad. Niet alleen een artistieke prestatie van formaat, maar ook een sterk staaltje ingenieurskunst. Het werk is een aanvulling op de Sterrentunnel onder het station, eveneens een werk van Muller.

Evenals bij de ”Vonkenwand” in de tunnel onder het station is bij de realisering van dit kunstwerk nauw samengewerkt met het stedenbouwkundig bureau van Shyam Khandekar, dat verantwoordelijk is voor stedenbouwkundige visie op de historische binnenstad en voor het nieuwe ontwerp van het stationsgebied.

Vonkenwand
In de tunnel onder het spoor bij station Coevorden is een ander werk van Muller te zien: ”Vonkenwand”. Muller liet zich voor dit inspireren door de explosieve geschiedenis van Coevorden.

,Wie de tunnel inloopt, ziet grote vonken van een explosie. Die worden steeds kleiner, en verdwijnen vervolgens in een zwart gat. Nog een uitgang dus, naast twee uiteinden van de tunnel.’’ (Hans Muller)

In verband met de huidige situatie omtrent het coronavirus is de tentoonstelling verplaatst tot een nader te bepalen datum. Klik hiervoor meer informatie.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door: Gemeente Coevorden, Langeland Borgman, Forbo en Theater Hofpoort.

Afbeeldingen: ”Vonkenwand” (twee keer) en een schets voor ”Viraal-spiraal’‘. (Via de website van Hans Muller).