Achter de schermen bij de tentoonstelling ‘Licht uit, spot aan!’: Rudi Huisman

Met de sfeer van de Gouden Eeuw, alsof het een schilderij van Rembrandt is, zo fotografeert Rudi Huisman artiesten. Niet zomaar mensen, alleen diegenen hij zelf leuk vindt.

”Ik wil er een klik mee hebben, dan krijg je het mooiste resultaat.” (Rudi Huisman)

‘Licht uit, spot aan!’
In 2020/2021 viert Theater Hofpoort (Coevorden) haar 10e seizoen. N.a.v. dit jubileum organiseert Stedelijk Museum Coevorden de tentoonstelling ‘Licht uit, spot aan!’. De tentoonstelling is een ode aan Cultureel Coevorden. ‘Licht uit, spot aan!’ laat zien dat cultuur altijd aanwezig is geweest in Coevorden.

Het jaar waarin Hofpoort haar jubileum viert, is ook het jaar waarin Covid-19 de wereld volledig verandert. Deze situatie is een onverwacht een eye opener: samen lachen, je verbazen, meezingen en geraakt worden door kunst en cultuur is onvervangbaar. Daarom raakt fotograaf Rudi Huisman met de foto van tattoo-koning Henk Schiffmacher en zijn vrouw Louise precies de juiste snaar: we willen kijken, maar het kan niet.

Helaas is dit ook nu van toepassing: vanwege de omstandigheden met betrekking tot het coronavirus is het helaas niet mogelijk om de tentoonstelling te bezoeken. Daarom bieden we een kijkje achter de schermen. Want: wie is Rudi Huisman eigenlijk?

Tijdens de tentoonstelling ”Licht uit, spot aan” zijn een aantal werken uit de DNA-serie, gemaakt door Huisman, te zien. Ook is het bijzondere zelfportret dat Huisman maakte te zien. N.a.v. zijn bijdrage aan de nieuwe tentoonstelling, vertellen we je graag meer over deze ”hoffotograaf” en zijn meesterlijke werk.

Vakmanschap op het podium
Sinds 2018, vanaf het optreden van Maarten Peters en Margriet Eshuis in Theater Hofpoort, komt Rudi Huisman (1970) regelmatig naar Coevorden voor het maken van een portret. In een korte fotoshoot legt hij de artiesten vast. Het valt hem elke keer weer op hoe ze met groot vakmanschap op het podium staan en achter de schermen volledig zichzelf kunnen zijn.

Echte emotie
Huisman was altijd geraakt door het gebruik van licht in de schilderijen van de oude meesters. Vooral hoe Rembrandt met specifieke lichtinval van één kant diepte in zijn portretten bracht. Na veel onderzoek doen en proberen, waarbij zijn twee dochters vaak als model fungeerden, bootst Huisman het daglicht na met lampen. Dit lichtgebruik heeft het juiste effect, maar hij wil vooral dat ”het een echte emotie oproept, geen verkleedpartijen.” De gezichten vertellen een verhaal, waarbij detail, licht, compositie en kleur belangrijk zijn.

”Ik moet met de camera heel dichtbij komen. Ik kom in hun comfortzone. Daardoor krijg ik een bepaalde sfeer in de portretten. Ik vraag allen aan degene die model staat, of hij of zij naar een bepaald punt wil kijken. Daardoor krijg je een bijzondere blik, soms zelfs een beetje leeg. En dat maakt het juist mooi, want je kunt er dan van alles bij bedenken.”

De DNA-serie
Ondertussen groeit het project ”De DNA-serie” gestaag. Het zijn portretten van artiesten waarmee Huisman is opgegroeid en die daarom in zijn DNA zitten. Ook stopt hij een haar, letterlijk zijn eigen DNA, in het vernis op het doek. Zo zijn onder andere Bert Visscher, Golden Earring, Lee Towers, Boudewijn de Groot en Huub van der Lubbe al vastgelegd.

De tentoonstelling loopt tot en met 28 maart 2021. Diverse instellingen en personen hebben hun objecten beschikbaar gesteld voor de tentoonstelling, zoals: Theater Hofpoort, Rudi Huisman, P. Holman, Esselien de Groot, Theater vanBeresteyn, Rijksmuseum Amsterdam en Gemeente Coevorden.

Tekst gebaseerd op tekst uit de tentoonstellingsgids behorend bij de tentoonstelling ‘Licht uit, spot aan!’ georganiseerd door Stedelijk Museum Coevorden, 2020. Tekst met dank aan Willy van der Schuit.

Afbeelding links: foto uit de DNA-serie, Bert Visscher, foto door Rudi Huisman.
Afbeelding rechts: foto uit de DNA-serie, Johan Derksen, foto door Rudi Huisman.