Tentoonstellingen over Frits Meppelink en het Drents Landrecht bij Stedelijk Museum Coevorden

Vanaf medio september worden er in het Stedelijk Museum Coevorden twee nieuwe tentoonstellingen georganiseerd: ‘Frits Meppelink: de tekenaar. Studies en schetsen tussen 1900 en 1906’ en ‘Het Landrecht van Drenthe van 1412’. De laatstgenoemde is het resultaat van een samenwerking met het Drents Archief en het Drents Museum. Op 23 september 2017 zal de officiële opening van beide tentoonstellingen plaatsvinden. Voor genodigden zal er een toelichting gegeven worden door Redmer Alma van het Drents Archief en historicus Gerrit Kleis. Wethouder Jeroen Huizing zal tevens een openingswoord houden.

‘Frits Meppelink: de tekenaar. Studies en schetsen tussen 1900 en 1906’
Franciscus Meppelink werd geboren op 9 april 1878 en stierf op 12 oktober 1959 in De Schutse, het Hervormde bejaardenhuis in zijn geboortestad. Deze Coevorder kunstenaar heeft een eenzelvig, maar avontuurlijk bestaan geleid. Circa 30 tekeningen van deze begaafde tekenaar zullen voor het eerst in een museale omgeving geëxposeerd worden. De tekeningen komen uit Haarlem waar hij een kunstopleiding heeft gevolgd. De tekeningen zijn ter beschikking gesteld door een particulier en worden deels te koop aangeboden. De collectie bestaat onder andere uit studies en vrije schetsen van landschappen, boerderijen, modelstudies en Bijbelse scènes. Tekstueel is de tentoonstelling aangevuld met belangrijke én nieuwe informatie over Meppelinks leven en werk. De tentoonstelling over Meppelink is tot en met 1 april 2018 te bezoeken.

‘Het Landrecht van Drenthe van 1412’
De oudste grondwet van Drenthe, oftewel het Drentse Landrecht uit 1412, is een eeuwenoud stuk uit de collectie van het Drents Archief. In dit document staan de afspraken tussen de bisschop van Utrecht, Frederik van Blankenheim (de landsheer) en de Drenten vastgelegd. Eén van de afspraken was dat de Drenten zelf wetten en willekeuren mochten vaststellen en rechtspreken. Dit belangrijke document is lang onleesbaar geweest, omdat het door de eeuwen heen in honderden stukjes uiteengevallen is. Momenteel wordt het stuk gerestaureerd door het Drents Archief. Vanaf 27 september is het document in het Drents Museum te bezichtigen. In het Stedelijk Museum Coevorden is gedurende een jaar lang een kleine expositie hierover ingericht en zijn er diverse archeologische vondsten uit deze roerige periode te zien. Dit project is tot stand gekomen met financiële bijdragen van: Provincie Drenthe, NOT fonds, Hendrik Mullerfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Gratama Stichting.

Tijdens de tentoonstelling over Frits Meppelink kunt u het ‘Meppelink arrangement’ boeken, dat in samenwerking met Café Restaurant Candia is samengesteld. Met dit arrangement is een bezoek aan het museum te combineren met kop koffie/thee en gebak én een lunch. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het Stedelijk Museum Coevorden.