VOL: Lezing ‘Het enige kasteel van Drenthe’ door Diana Spiekhout

[:nl]LET OP: de lezing van Diana Spiekhout op a.s. zondag 26 februari over ‘Het enige kasteel van Drenthe’ is volgeboekt. Reserveren is niet meer mogelijk.

Momenteel is er bij het Stedelijk Museum Coevorden de tentoonstelling ‘Het enige kasteel van Drenthe’ te zien. Deze tentoonstelling is grotendeels gebaseerd op het promotieonderzoek van Diana Spiekhout. Zij behandelt in haar onderzoek onder andere de rol van kasteel Coevorden in de Middeleeuwen. Van de circa 150 kastelen die in Noord-Oost Nederland waren gelegen was Coevorden één van de zes belangrijkste. Om het bezit van dit kasteel is vele malen gevochten.

Het onderzoek
Dat Coevorden zo’n belangrijke rol speelde in de politiek van Noord-oost Nederland is slechts bij weinig mensen bekend. Daarnaast is uit recent onderzoek van prof. Hans Janssen duidelijk geworden dat de verbouwingen van het kasteel in Coevorden, zoals men die lang voor ogen heeft gehad, niet stroken met de werkelijkheid. Het kasteel is waarschijnlijk in een bepaalde fase een vierkant of rechthoekig kasteel geweest met vier ronde torens, vergelijkbaar met het Muiderslot. Diana Spiekhout heeft onderzoek gedaan naar de kastelen in het Oversticht (Noordoost-Nederland), waaronder het kasteel van Coevorden. Zij onderzocht de rol tussen kastelen, het fysieke landschap en het machtslandschap tussen 1050 en 1450. De driebouwfasen: motte, een mogelijke afgevlakte motte met ringmuur en vierkant of rechthoekig kasteel worden in de tentoonstelling met behulp van maquettes verduidelijkt. In de lezing zal hier middels een Powerpoint presentatie nader uitleg over worden gegeven. Ook zal de dynamische rol van Coevorden in relatie tot de middeleeuwse geschiedenis worden besproken.

Aanmelden?
Deelname aan de lezing kost € 2,50 en is incl. koffie en thee. Aanmelden kan uiterlijk tot 23 februari door een email te sturen naar info@museumcoevorden.nl o.v.v. ‘lezing 26 februari’. De lezing wordt gehouden in het Stedelijk Museum Coevorden en begint om 15.00 uur. Let op: er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.[:]